De beste dagindeling voor je bruiloft
Probeer je het perfecte schema voor je trouwdag te vinden? Deze dagindeling tips zijn dan perfect voor jou. Ik weet dat je trouwdag nog ver weg lijkt, maar hoe eerder je kunt bedenken hoe je dag eruitziet, hoe beter. Ik geef je tips over verschillende scenario's op je trouwdag en help ik je voorkomen dat je wacht met plannen tot het laatste moment. Ik help je begeleiden bij het plannen van de verschillende onderdelen van jullie trouwdag.
Ik heb inmiddels talloze bruiloften gefotografeerd en heb een goed idee van wat klanten leuk vinden. In dit artikel geef ik je allerlei tips om het beste voor jullie en je gasten te plannen.
Daarnaast geef ik advies hoe je de dagindeling zo kunt maken zodat je voldoende tijd hebt voor de bruidsfotografie. Ik raad je aan het hele artikel te lezen zodat met alle tips een juiste dagindeling voor jullie trouwdag kunt maken.
De ideale dagindeling voor een bruiloft
Je wilt zo min mogelijk stress hebben bij de organisatie van je trouwdag door alle opwinding en zenuwen. Daarom is een dagindeling handig om te hebben want dit geeft een goede weergave wat er allemaal tijdens de bruiloft gebeurd. Er zijn enkele zaken die je kunt overwegen bij de planning. Door mijn ervaring als bruidsfotograaf heb ik veel bruiloften gefotografeerd waarbij er slimme en goede elementen op de dag gepland waren, maar ook minder goede. Ik heb er een soort basis dagindeling, die eigenlijk altijd werkt voor alle klanten en leveranciers in de planning (dus niet alleen voor de fotografen).
Elke fotograaf kijkt anders naar een bruiloft en zou hem anders indelen, dus daarom is het handig dat jullie duidelijk jullie wensen aangeven voor jullie bruiloft. Wanneer jullie een weddingplanner hebben, zorg er dan voor dat deze ook bij het gesprek is met de fotograaf. Op deze manier weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet. De volgende informatie is verzameld uit mijn eigen ervaring en uit de ervaring van andere collega-bruidsfotografen. Het is niet dat deze dagindeling perfect is voor elke bruiloft, maar het is een goede basis om op voort te bouwen.
Belangrijke punten om rekening mee te houden:
Vergeet niet te genieten van je trouwdag
Voordat je je laat meeslepen door alle details en het plannen van je bruiloft, moet je vooral niet vergeten dat het belangrijk is om van je trouwdag te genieten. Deze dag gebeurt maar één keer en vliegt voorbij. Als fotograaf wil ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk inzetten, zodat jullie samen van elke minuut kunnen genieten. Ik zou niet willen dat jullie het vervelend vinden om heel de tijd met de fotograaf op pad te gaan om foto’s te maken en weg te zijn bij je familie en vrienden. Denk aan je dag en zorg ervoor dat je geniet.
Hoe belangrijk is het dat je gasten kunnen genieten van jullie trouwdag?
Jullie willen toch ook dat de gasten nog jarenlang vertellen hoe gaaf de bruiloft was?
Vergeet daarom je gasten niet bij het plannen van je dagindeling. Door een lekkere flow te hebben op de trouwdag loopt het voor zowel jullie als de gasten lekker door en kan iedereen genieten van de dag en het feest. Als de gasten een tijd moeten wachten kan dat als vervelend of saai worden ervaren. Denk aan het aantal locaties, hoe ver mensen moeten lopen, hoe laat het feest start, hoe lang de ceremonie duurt en hoe lang toespraken of stukjes duren. Al deze details helpen bij de algehele ervaring van jullie bruiloft.
Is trouwfotografie belangrijk voor jullie?
Ik vraag aan bruidsparen welke onderdelen van de trouwdag ze belangrijk vinden. Ongeveer 90% geeft aan dat ze fotografie het belangrijkst vinden! De bruidsfotografie geeft het verhaal weer van jullie trouwdag en veel details en momenten maken het verhaal compleet. De foto’s blijven voor altijd en geven meerwaarde aan de dag. Wanneer je een goede dagindeling maakt, is de kans groot dat er betere trouwfoto’s worden gemaakt en jullie een betere huwelijks ervaring in het algemeen hebben.
Vraag om extra input van de weddingplanner
Mochten jullie een weddingplanner inhuren dan kun je om extra details vragen van de dag die de fotograaf niet weet. De dagindeling maak je samen met de weddingplanner, want die neemt grotendeels de organisatie van jullie bruiloft uit handen. Geef bij de bespreking met de weddingplanner ook aan welke momenten jullie belangrijk vinden om vast te leggen met de fotograaf zodat daar rekening mee gehouden kan worden. Als fotograaf maken we een tijdens het intakegesprek een grove indeling van de trouwdag zodat de fotograaf een overzicht heeft wat er ongeveer gaat gebeuren. Een maand voor de bruiloft wanneer alles geregeld is, kun je de details samenvatten met de weddingplanner en met de fotograaf doornemen zodat deze ook weer wat er exact en hoe laat gaat gebeuren. Normaal gesproken neemt de weddingplanner contact op met alle leveranciers om de dagindeling door te nemen en informeert jullie later als er meer duidelijk is. Als jullie niet met een weddingplanner werken, dan kunnen onderstaande schema's jullie verder op weg kunnen helpen.
Vraag om input bij de trouwlocatie
De trouwlocatie heeft een planning nodig voor de bruiloft zodat ze exact weten wanneer ze bepaalde onderdelen van de dag kunnen starten. Denk aan het prepareren van borrelhapjes, open maken van de champagne flessen en inschenken van de glazen. Tijdens het intakegesprek met de locatie kun je al een grove planning samen bedenken. Deze planning werk je later uit en kun je ook met de fotograaf bespreken om te kijken of alles ook goed uit komt met de fotografie. Op deze manier kun je de planning steeds meer vormgeven. Wanneer jullie de dagindeling helemaal hebben vorm gegeven is het ook belangrijk de locatie weer een update te geven zodat zij rekening kunnen houden met hun planning.
Houd rekening ermee dat jullie leveranciers niet eerder hebben samengewerkt
De meeste leveranciers die jullie inhuren, moeten met elkaar samenwerken, maar en hebben dit nog niet eerder gedaan. Elke leverancier brengt iets unieks op jullie trouwdag, maar heeft wellicht ook zijn eigen behoeften. Daarom is de dagindeling zo handig. Je plaatst alle leveranciers op de juiste tijden wanneer jullie dat willen. Met een goede dagindeling kun je ervoor zorgen dat alles op elkaar afgestemd wordt. Alle onderdelen kunnen zonder overlap of onderbreking plaatsvinden en je leveranciers kunnen doen waar ze voor ingehuurd zijn. Ga er dus niet zomaar vanuit dat je trouwdag vanzelf goed komt. Stel een goed schema samen en je trouwdag zal vlekkeloos verlopen.
Een aantal vragen om rekening mee te houden: Hoe laat gaat de zon onder op je trouwdag? Waarom is dit belangrijk als het om bruidsfotografie gaat? We fotograferen voornamelijk met natuurlijk licht, dus we willen de meeste van de foto's gemaakt zijn wanneer er voldoende daglicht is. Mocht het uitkomen in de dagplanning zou het ook super zijn als we foto’s kunnen maken in het Golden Hour. Dit is ongeveer een uur voor de zon officieel weg is. Het licht is dan zacht en prachtig om foto’s te maken. Tijdens het Gouden Uur kunnen er in een korte tijd veel mooie foto's van de jullie samen maken. We proberen deze korte fotoshoot (van zo’n 20 minuten) op de locatie te doen of dichtbij de locatie zodat we zo goed als geen reistijd kwijt zijn. Online zijn er voldoende tools waar je kunt zien hoe laat de zon onder gaat op een bepaalde datum. Als je eenmaal weet hoe laat de zon ondergaat, heb je een idee hoe je alles in je schema eromheen kunt inpassen.
Hebben jullie meer dan één fotograaf nodig op de bruiloft?
Dit is een van die vragen die je stelt als je een idee hebt van hoe jullie trouwdag eruit komt te zien. Het hangt er ook vanaf hoe jullie fotograaf zelf het liefst werkt. Maar bovenal het aantal mensen op de bruiloft bepaald onder andere of het verstandig is om een second shooter in te zetten. Als de bruiloft uit een selecte groep bestaat kan de fotograaf zich snel verplaatsen en gemakkelijk alles vastleggen. Bij grote groepen (80+) wordt dit wat lastiger en is het makkelijker om beeld van meerdere hoeken te hebben waardoor je meer spontane momenten kunt laten vastleggen.
Persoonlijk vind ik dat wanneer jullie een second shooter inhuren de fotografen als leverancier gezien worden door de gasten. Als fotograaf maak je iets minder contact met de gasten omdat je met je collega contact hebt. Je ben daardoor iets minder betrokken bij de sfeer. Maar voor grote bruiloften adviseer ik het zeker aan. Zeker wanneer de locatie groot is en de groep zich kan spreiden en je als fotograaf niet overal bij kunt zijn. Bespreek de planning met de fotograaf en bepaal samen of het verstandig is om een tweede fotograaf in te zetten.
Huur je een videograaf in?
Deze vraag stel ik ook aan mijn geboekte bruidsparen. Waarom? Omdat het invloed kan hebben op hoe we werken. Omdat elke videograaf anders werkt, kunnen ook zij hun eigen vereisten hebben om de video-opnames te maken die ze nodig hebben. Soms werkt onze dagindeling goed met videografen die in een meer documentaire stijl filmen, gewoon de dingen vastleggen zoals ze gebeuren. Wanneer jullie een videograaf hebben geboekt die meer filmachtige trailers maakt, kan dit betekenen dat er meer tijd nodig is tijdens het proces, wat kan betekenen dat er meer tijd binnen de tijdlijn wordt toegevoegd. De ideale situatie zou zijn als er de foto’s en video’s tegelijk gemaakt kunnen worden in plaats van om de beurt. Op die manier loopt alles lekker door en wordt een fotoshoot/videoshoot niet te saai en te kort. Zowel de fotograaf als videograaf hebben een bepaalde tijd nodig om voldoende materiaal te schieten. Dit is één van de redenen waarom het helpt dat je fotograaf ervaring heeft met het werken met de videograaf. Het is niet noodzakelijk, maar het is nuttig. Overleg met je fotograaf of videograaf welke stijlen het beste bij de ander passen of dat ze misschien aanbevelingen hebben met wie ze graag samenwerken.
Doen jullie een first look?
Dit is één van de leuke dingen op de bruiloft. Een bruidsfotograaf weet dat een first look veel voordelen heeft op de rest van de dag. Doro een first look in te plannen kun je meer van je dag genieten. Er is altijd nog plek om wat groepsfoto’s te maken na de first look met familie en vrienden zodat je tijdens de borrel meer tijd hebt voor de lekkere hapjes, dankjes en kletsen met de gasten.
Als fotograaf zie ik steeds vaker dat een first look wordt gedaan in plaats van de traditie elkaar voor het altaar te zien. De traditionele manier is bijzonder, maar een first look is vaak intiemer en geeft je de grote voordelen dat je al enkele belangrijke foto’s met gasten hebt kunnen maken.
Tijdens de borrel zijn er ook momenten om met gasten op de foto te gaan, maar heb je bij de first look al foto’s gemaakt geeft dat meer rust. Bovendien kan het zijn dat het al wat donkerder begint te worden wanneer de borrel van start gaat en je wilt het risico niet lopen dat het licht minder goed is met de groepsfoto’s. Je kunt ook groepsfoto’s maken tijdens het feest, maar dat geeft een hele andere sfeer dan wanneer je vast groepsfoto’s maakt bij de first look.
Er is iets speciaals aan dat moment waarop al je vrienden en familieleden zijn verzameld in afwachting van de bruid die wordt opgehaald door haar bruidegom. Daarbij helpt een first look ook de spanning weg halen op de rest van de dag doordat je elkaar hebt gezien samen met je naasten. Het mooie is dat de spanning op de dag minder wordt, maar de emoties en liefde blijft, je kunt dus heerlijk genieten van de dag. Ik kan hierover doorgaan. Hoe dan ook, het is zeker mogelijk om een gave trouwdag te hebben en deze beslissing speelt daar een rol in mee wanneer je de dagindeling gaat samenstellen. Wil je nog meer tips hebben voor de first-look? Bekijk dan 5 redenen waarom doe je een first look op je trouwdag zou doen
Groepsfoto's
Vaak is er na de ceremonie een taart en toast moment. Iedereen zal jullie feliciteren en men kan een taart of borrel hapjes eten. Wanneer jullie iedereen hebben gesproken is er vaak nog tijd over voor dat iedereen aan tafel gaat en dat is het moment om de groepsfoto’s te maken met de gasten. Wanneer je de first look gedaan hebt en daar groepsfoto’s gemaakt hebt, hebben jullie extra foto’s tot je beschikking. Omdat groepsfoto’s niet iets is dat iedereen leuk vindt, de gasten willen liever lekker kletsen met elkaar, is het verstandig een lijst van tevoren te maken en met de ceremoniemeester of wedding-planner door te nemen zodat dit moment van de dag snel verloopt en jullie weer terug kunnen naar de gasten. Bedenk goed welke groepsfoto’s je wilt en welke bruikbaar zijn in het album. Er zijn bruidsparen die met hele lange lijsten van combinaties komen, maar vaak zie je dat van al die gemaakte foto’s er slechts een paar gebruikt worden en dat is natuurlijk zonde! Ik heb een lijst met de meest voorkomende groepsfoto combinaties verzameld. Misschien dat je nog een aanvulling hebt, maar over het algemeen zijn dit de meeste gebruikte foto’s in het trouwalbum.
bruidspaar met alle gasten (de grote groep)
bruidspaar met wederzijdse ouders
bruidspaar met gezin bruid (ouders/broers/zussen)
bruidspaar met gezin bruidegom (ouders/broers/zussen)
bruidspaar met getuigen
bruidspaar met vrienden/vriendinnen
bruidspaar met bruidsmeisjes/bruidsjonkers
bruidspaar met ceremoniemeester
bruid/bruidegom met vrienden/vriendinnen
bruid/bruidegom met broers/zussen
In de bovenstaande lijst zie je de groepsfoto met alle gasten. Deze foto wordt meestal gemaakt na de ceremonie op de locatie waar de ceremonie heeft plaatsgevonden. Het komt wel eens voor dat wanneer je in een stadhuis gaat trouwen waar meerdere bruiloften op dezelfde dag zijn, er weinig tijd is om groepsfoto’s te maken. Om die reden maken we meestal de grote groepsfoto bij het stadhuis en doen we de familie en vrienden groepsfoto’s bij de trouwlocatie zelf. Wanneer jullie een all-in-one locatie hebben is dit uiteraard niet van toepassing en kun je de groepsfoto’s inplannen wanneer het past in de dagindeling.
Begin eerst met de grootste groepen en schaal steeds kleiner. Probeer de oudere mensen en kinderen eerst klaar te krijgen, zodat deze het eerst klaar zijn.
Lukt het om tijdens het feest er even tussenuit te knijpen?
Wanneer je trouwt tussen mei en augustus is de kans groot dat het feest begint wanneer het licht buiten prachtig is. Het gouden uur is echt de moeite waar om nog even foto’s samen te maken. Ik zou zo’n 20 minuten plannen om wat foto’s samen te maken als dat mogelijk is. Soms duurt het maar 5 minuten, maar het is echt de moeite waard! Zie het als een back-upplan. Als jullie overdag niet genoeg tijd hadden (of als het eerder op de dag regende) voor de fotoshoot, hebben jullie dit altijd als geruststelling om de zaken vooruit te helpen.
Dit zijn ook de creatieve foto’s, waarbij de fotograaf wat tijd neemt om een coole plek te verkennen en een met licht te spelen. Tijdens deze mini-fotoshoot is het creatief experimenteren. Je maakt de mooiste foto’s omdat het licht prachtig is dan.
Bovendien merken ik vaak dat het bruidspaar zich echt openstelt. Op dit moment denk je aan niets anders meer. Alle officiële dingen zijn achter de rug en nu gaat het erom gewoon plezier te maken. Dit is het moment waar de ware emoties en reacties naar voren komen. Bak hiervoor tijd in je dagindeling. Je zult er geen spijt van krijgen.
Veel gestelde vragen:
Hoe lang huren we je als bruidsfotograaf in?
Meestal start ik met de foto’s van het aankleden van de bruidegom. Hij hoeft alleen zijn pak van het rek te halen, aan te kleden en zijn haren te doen. Het kan voorkomen dat de bruidegom niet in de buurt is van waar de bruids zich omkleed, of dat het logistiek gezien niet handig is om daar heen te gaan voor mij als fotograaf. In dat geval begin ik bij de bruid. Dit is ongeveer een uur voor de first look. Bij de bruid dan wordt de laatst hand gelegd aan de make-up en haar. Dan heb ik voldoende tijd om de jurk, schoenen, ringen en andere details vast te leggen en kan het aankleden beginnen.
Als fotograaf houd ik er niet van om steeds op mijn horloge te kijken om te zien of het aantal ingekochte uren al voorbij zijn. Daarom heb ik in de basis dat ik aanwezig ben van aankleden tot dat jullie aan tafel gaan.
Willen jullie ook dat ik de feestfoto’s maak dan blijf ik tot het einde! De feestfoto’s zijn vaak het leukst om te maken, maar tevens ook moeilijk omdat je moet spelen met weinig licht gecombineerd met flitsers. De meeste mensen zijn op het feest aanwezig en hoe gaaf is het al jullie ook foto’s hebben waar iedereen wel een keer op staat die aanwezig is geweest op de dag (en avond).
Niet elke bruidsfotograaf werkt zoals ik, dus raadpleeg je fotograaf en leg voor van hoe laat tot hoe laat jullie graag willen dat de fotograaf aanwezig is.
Hoeveel tijd is er nodig voor fotografie?
Dit is slechts een richtlijn, maar bij de meeste bruiloften is dit de tijd die nodig is:
20-40 minuten aankleden bruidegom
1 uur details (jurk, schoenen, lay-flat, trouwringen) en aankleden bruid
15 minuten voor de first look
10-15 minuten groepsfoto’s na de first look
1,5-2 uur de fotoshoot
20 minuten fotoshoot met de kinderen (wanneer jullie je eigen kinderen mee willen nemen naar de fotoshoot. Na 20 minuten kun je de kinderen met een familielid mee geven om terug te gaan naar de locatie. Jullie gaan de resterende tijd nog samen op de foto).
15-30 minuten groepsfoto’s tijdens de borrel
20 minuten bruidspaar tijdens het Golden Hour (indien mogelijk)
De rest kunnen we met de stroom meegaan of indien nodig suggesties geven zodra we een dagindeling zien. Sommige delen van de dag kunnen tegelijkertijd worden afgehandeld, afhankelijk van het aantal fotografen op het evenement.
Kunnen we de ceremonie bij zonsondergang doen?
Het klinkt romantisch wanneer jullie de ceremonie buiten tijdens zonsondergang doen. Hebben jullie dit in de planning staan, dan is het verstandig na de first look de groepsfoto’s meteen te maken zodat jullie in ieder geval deze foto’s met goed licht hebben.
Maar om deze vraag eerlijk te beantwoorden, als het niet nodig is, doe het dan niet. Hoewel de tijd van zonsondergang (Golden Hour) geweldig licht is, is het niet altijd ideaal voor foto’s tijdens de ceremonie. Je krijgt te maken met een hoge ISO en langere sluitertijd wat nadelen kan geven bij de ceremonie. Mensen die plotseling in de lach schieten of elkaar aankijken zijn van die mooie momenten om vast te leggen, maar daar heb je een snellere sluitertijd voor nodig. De fotograaf kan ervoor kiezen om te flitsen, maar daardoor is hij of zij wel meer aanwezig terwijl deze juist op de achtergrond onzichtbaar moet zijn. Daarnaast is de ceremonie vaak langer dan de zonsondergang duurt en zit je vrij snel in het donker.
Je neemt dus een risico wanneer je rond deze tijd buiten de ceremonie wilt doen. Je weet nooit zeker of het weer goed is en een paar wolken kunnen dit moment al uit balans brengen. Wolken zorgen er ook voor dat het Golden Hour gevoel minder mooi is dan wanneer er geen wolken zijn. Probeer daarom te plannen met een balans tussen wat veilig is en wat ideaal is.
Fotograaf Tip: Neem een constante lichtbron mee. Een LED-lamp wordt meestal gebruikt door de videograaf, maar ook de fotograaf kan er gebruik van maken. Wanneer je de lampen op een strategische plek plaatst (in een hoek van 45 graden van waar je onderwerp is) en aan zet, dan zullen de gast dit niet als heel storend ervaren. Gebruik je camera op een monopod om met lange sluitertijden te kunnen werken. Flitser werkt vaak wel beter, maar kan ook storend zijn. Voel goed aan wat wel of niet kan en neem een videolamp mee voor de zekerheid.
Wanneer moet de fotograaf zijn maaltijden ontvangen?
Wanneer de dag vroeg begint is het handig dat jullie goed lunchen zodat jullie kunnen genieten van de dag zonder steeds aan eten te denken. Hetzelfde geld ook voor de fotograaf. Zorg ervoor dat hij voldoende lunch krijgt waardoor hij/zij genoeg energie heeft de dag vast te leggen.
Tijdens het diner hangt het af of de fotograaf aan tafel zit bij de gasten, of dat de fotograaf apart zit. Eet de fotograaf mee dan hoeft er niets aangepast te worden in het schema, maar wanneer de fotograaf apart zit zou het handig zijn het eten te serveren wanneer de gasten bediend worden (dat is vlak voor het voorgerecht van de gasten wordt geserveerd). Mochten er belangrijke momenten tussen de gerechten plaatsvinden kan de fotograaf nog even langslopen om foto’s te maken daarvan en weer terug te keren naar zijn eten. De meeste cateraars wachten tot nadat de gasten hun maaltijden hebben ontvangen omdat het gepast is, maar soms riskeren we de kans om belangrijke momenten te missen. Ons doel is om klaar te zijn met eten voordat de gasten klaar zijn met eten. Zo kunnen we er zijn voor alles wat belangrijk is.
Hoe zorg je ervoor dat de feest geen succes wordt?
Een feest begint meestal leuk tijdens de eerste dans, maar daarna gaan het bruidspaar vaak praten met de gasten die ze de rest van de dag nog niet gezien hadden. Het is normaal dat de dansvloer dan niet meteen vol stroomt, maar het moet niet zijn dat dit de hele avond zo is. Ik heb een aantal tips die het feest een boost kunnen geven.
Slideshow
Vraag aan de fotograaf of het lukt tijdens het eten al wat foto’s uit te zoeken. Deze foto’s kun je met een beamer, of een tv die aanwezig is op de locatie tonen aan de mensen die net binnen komen. Op deze manier hebben mensen iets om naar te kijken. Ook als ze elkaar niet kennen is de kans aanwezig dat mensen met elkaar gaan praten. De feestsfeer wordt dus opgebouwd.
Fotohokje
Fotohokjes zijn een geweldige manier om mensen los te laten en plezier te maken. Ze werken over het algemeen het beste na het avondeten. Maar laat het hokje niet heel de avond staan, anders gaan mensen de dansvloer af om gekke foto’s te maken. Dat is zonde en deze foto’s moet de fotograaf natuurlijk maken.
Bloemen gooien
Een bekende traditie is dat wanneer de bruid haar bruidsboeket gooit naar de vrijgezellen vouwen. De vrouw die het boeket heeft gevangen is de volgende die gaat trouwen (dat is bij mij ook zo gebeurd).
Een mooi moment om dit te plannen is rond 23.00 uur als het feest vol op gang is. Mensen die een beetje verspreid staan moeten bij elkaar komen om dit moment te aanschouwen. Iedereen staat dus op de dansvloer en het feest kan weer door gaan met een extra boost en veel blije gezichten.
Selfie met de DJ
Dit is echt een super handige truc om het feest van gaaf naar super gaaf te brengen. Rond de klok van 23.30 uur is de dj goed bezig met het feest. Vraag daarom of hij het leuk vind om een selfie te maken met alle gasten. De selfie maak jij natuurlijk met bijvoorbeeld een Fish-Eye lens om alles en iedereen in beeld te krijgen. De DJ moet wel zijn beste plaat van de avond klaar zetten welke hij aanzet na deze selfie. Hij pakt de microfoon, zet de muziek zacht en vraag of iedereen voor zijn DJ-booth wil komen staan om deze selfie te maken. Zorg ervoor dat je camera goed ingesteld is en maak een aantal testshots en ga met z’n alle aftellen. Gegarandeerd dat na de selfie het feest naar en hoger lever wordt gebracht.
la hora del loco (het uur van de gek)
Deze traditie heb ik een aantal jaar geleden op een bruiloft gezien en leg ik altijd voor aan mijn bruidsparen. Wat houd het uur van de gek precies in? Het laatste uur van de avond delen jullie of de ceremoniemeester/weddingplanner allemaal carnavals producten uit aan de gasten. Denk aan opblaasbare gitaar, hoedjes, brillen, fotolijsten breekstaafjes, glowsticks. Je hoeft het alleen maar uit te delen en de gasten verzinnen de meeste gekke dingen dat ze ermee doen. Je kunt veel producten kopen via SoLow (online en in de winkel) of via AliExpress. Dit is echt de moeite waard en geeft het laatste uur de gekste foto’s.
Feestelijk de bruiloft verlaten
Aan het einde van het feest is het natuurlijk leuk als jullie uitgezwaaid worden door alle gasten. Dit kun je ook aankleden door bijvoorbeeld lampionnen met led lampjes uit te delen, of (lange) sterretje. Bij de sterretjes is het handig als je ook een aantal fakkels klaar hebt staan waar de gasten zelf de sterretjes aan kunnen aansteken. Deze foto’s sluiten de bruiloft helemaal af en zijn echt de moeite waard om te overwegen in de dagindeling.
Wanneer moet ik mijn tijdlijn definitief hebben?
Probeer als het mogelijk is de dagindeling van jullie trouwdag 1 maand voor uw bruiloft definitief te hebben. Je zult je veel minder gestrest voelen en veel meer georganiseerd en zelfverzekerd je trouwdag ingaan. Ik stuur als fotograaf een maand voor bruiloft een vragenlijst naar jullie toe met details van de dag en daar hoort de dagindeling ook bij. Deze vragenlijst nemen we in de week van de bruiloft nog even door zodat de fotograaf helemaal op de hoogte is van alle details.
Wat nu?
Ik heb geprobeerd in dit artikel jullie bruiloft van zoveel mogelijk invalshoeken te bekijken. Daarmee zouden jullie een planning kunnen maken waarbij jullie voorbereid zijn op van alles waardoor jullie echt kunnen genieten van de dag. Veel tips zijn ook bekeken vanuit het oog van de fotograaf omdat deze de herinneringen van de dag wilt vastleggen zodat jullie je leven lang kunnen genieten van al de mooie momenten.
Het hele artikel kan wat overweldigend zijn, dus bestudeer dit artikel meerdere malen bij het plannen van de dagindeling. Hebben jullie vragen over jullie trouwdag dan help ik jullie er uiteraard graag bij. Willen jullie weten of ik nog beschikbaar ben op jullie trouwdag neem dan contact met me op. Dan plannen we snel een meeting in.
Bekijk mijn trouwfoto’s voor meer inspiratie!
Groetjes, Stefan